القائمة الرئيسية

الصفحات

رئيس التحرير / بسملة حسام

 مغامرات وطموح داخل الحرم الجامعي



حوار صحفي :- بسملة حسام 


في مصر والجامعات المصرية الحياة مختلفه تماماً ، وجامعة عين شمس من اكتر الجامعات اللى بتتميز بالأسر اللى فيها ومن الأسر اللى متميزة في جامعة عين شمس هى أسرة مكونه من مجموعة شباب من نفس العمر هي أسرة ( ممكن) ،وكان لازم نتعرف على الأسرة دى اكتر ونعرف عنهم شوية تفاصيل وعشان كدا تواصلنا مع عضو من أعضاء أسرة ممكن وسالناه


فكرة أسرة ممكن جاتلكم ازاى؟؟

فكرة التيم كانت اننا نقدر نشغل التطوع والتنمية ويكون المسئول عن الفكرة والمكان طلبه من سنه اولى بحيث يتعلموا من بعض وعلشان ده كان صعب في وقتها اخترنا اسم ممكن.


مين اللى اقترح الفكرة؟؟

شريف سعد.


التيم بدأ سنه كام ؟؟

3/4/2014.


إيه هو هدف الاسرة بتاعتكم؟؟

الأسرة ليها هدفين هدف داخلي و هدف عام ، الداخلى إننا نجحنا نبقي افضل أسرة فى كلية الآداب على مدار سنين ،وهدفنا نبقي الاول علي مستوي الجامعه وده محتاج مجهود وفكر كتير ، الهدف العام إننا نأثر فى كل طالب سواء بأننا نغير فيه حاجة أو نعلمه حاجة أو حتي أنه يبقي فكرنا بالخير ولما ده يحصل ساعتها نقدر نحقق الهدف الداخلي.


شعارئكم إيه ؟؟

شعارنا هو إننا نحاول نغير ظروف الحياة للناس اللى فاكرة حياتها مش مساعداها إنها هى اللى تحكم بس اكيد بعد ما تتغير ونحكم بعقلها وفكرها للأفضل والاحسن.


اي الجديد اللى بتعملوه؟؟

احنا عندنا كذا بروچكت بنشتغل عليه وطبعاً احنا حطين الكورونا في الحسبان وبنحاول أننا حتى لو بنعمل حاجه نبقي عاملين احترازتنا من الكورونا.


اي اللى بتخططوا لى سنه 2021؟؟

مش مخططين لينا على المدى البعيد بس على المدي القريب احنا مجهزين كذا ايفينت وحملة توعيية في كذا اتجاه.


اي هى سر السعادة بالنسبة ليكم؟؟

أننا فعلا نوصل فكرتنا وأننا نحول اي طالب في الكلية لطالب مقتنع بالعمل التطوعي والتنموي ويساعد غيره.


وبكده يكون حوارنا الصحفي انتهي ونكون عرفنا نموذج جديد من الشباب المتميز واللى بتحاول انها تساعد غيرها وهى أسرة ممكن















تعليقات